מה זה הוראה מתקנת?, הוראה מותאמת? הוראה מקדמת? מה משמעות המילים ומה ההבדל ביניהן? מה זה בכלל ליקויי למידה?, האם יש קשיי למידה גם בגיל הרך?
מצבם הרגשי של ילדים והורים בצל הקורונה, היחסים בין הורים, ילדים ומטפלים בתקופת הסגר, הסתגלות המשפחה למגבלות הקורונה וחשיבות הקשב של המטפל
סימני אזהרה בגיל הרך: הסימנים הנפוצים שצריכים להדליק "אור אדום" בגיל הרך, מתי כדאי לפנות לייעוץ מקצועי שיעזור באיתור ובטיפול מוקדם?
מוכנות לכיתה א: איך נדע אם הילד אכן בשל ומוכן למעבר מהגן לכיתה א? קריטריונים להערכת הבשלות והמוכנות של הילד לכיתה א בתחומי ההתפתחות השונים.
במרבית מסגרות החינוך לגיל הרך, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, אין יועצת חינוכית מוסמכת, כתובת מקצועית שתתמוך ותיתן מענה גם לצרכים הרגשיים של הצוות.
"האם הוא מתאים לגיל שלו?" כיצד בודקים את רמת התפקוד של הילד? מה ההבדל בין תפקוד "נורמטיבי" ותואם לגילו של הילד לבין תפקוד גבוה או נמוך מהמצופה?
בדרך לחג העצמאות כל אות מקבלת משמעות ולכל אות יש תפקיד. לכולנו ברור שחשוב לפתח גם את העצמאות האישית. אפשר לעשות זאת גם לפי סדר האלף - בית:
סיפורו של מתאמן שפנה לאימון אישי (קאוצ'ינג) על מנת לקבל החלטה באשר לעתידו המקצועי אך הפחדים וחסמי השינוי מעכבים ומונעים ממנו לממש את חזונו האישי:
מאמן אישי, מתאמן ומה שביניהם: הנחות יסוד, אפיונים ועקרונות מנחים באימון האישי, החזון, העוצמות והערכים של המתאמן כעוגן מרכזי בתהליך האימון:
התערבות טיפולית לילד שזקוק להוראה מותאמת: כבר בחרנו את המטפל שנראה לנו הכי מתאים. על מה כדאי להקפיד? מה להגיד לילד? ואיך נדע שהטיפול עוזר?
מה לעשות כשהילד מתנגד לקבל עזרה שהוא מאד זקוק לה? כיצד להתמודד עם הנטייה שלו להימנעות דווקא בתחומים בהם הוא נזקק להרבה תרגול ותיווך?
לקט ציטוטים עם חכמת חיים ומוסר השכל, היגדים מעוררי השראה, משפטי העצמה, פתגמים נבחרים על מהות החיים, על ערכים, על טבע האדם ומסלול חייו:
למה ומי זקוק לטיפול מערכתי שלם, מקצועי ורב תחומי? איך, אם בכלל, אפשר לקבל יותר תוצאות בפחות הוצאות - כשהילד זקוק לעזרה בכמה וכמה תחומים?
אז מי יהיה המאמן האישי שלי? ואולי עדיף מאמנת? לקשר האישי, דפוסי התקשורת והברית הטיפולית הנרקמת בין המאמן למתאמן ישנה השפעה מכרעת על התוצאות.
אימון אישי (קאוצ'ינג): מה באמת גורם לזה להצליח? איך זה עובד? אימון אישי כמוהו כמסע עם תחנת ביניים שבה נחים, ממלאים דלק בעזרת מאמן או מאמנת אישית
"עשה" ו"אל תעשה": מה כדאי לעשות כשתפקודו של הילד מצביע על עיכוב או איחור התפתחותי, קשיים ולקויות למידה? ומאיזה טעויות מוטב להימנע?
מתאמן? מתאמנת? אתם בתהליך אימון אישי? כדאי לכם להתכונן מראש לפגישה שלכם עם המאמן כדי שתנצלו את הזמן ותפיקו מהפגישה את המקסימום שאפשר.
קשיי למידה וליקויי למידה בגיל הרך: מה לעשות עם הקשיים האלה של הילד? האם אפשר להתחיל בטיפול כבר בגיל צעיר? ואיך נדע איזה טיפול הוא בעצם צריך?
מדריך להורים לקראת המעבר לכיתה א: "עשה" ו"אל תעשה", מה אפשר ומומלץ לעשות בבית כדי לעזור לילד להסתגל ביתר קלות לכיתה א, וממה כדאי להימנע?
אז מה עוד אפשר לעשות עם כל העיתונים שמצטברים לנו בבית ובגן? נכון, ודאי שאפשר למחזר אותם, אבל לפני כן, תראו מה עוד אפשר לעשות איתם:
מה אפשר לעשות בבית ובגן כדי לחזק את מערכת התחושה והמוטוריקה? לקט פעולות ותרגילים לפיתוח יכולות מוטוריות, הבחנה בין גירויים תחושתיים ותכלול חושי.
הסתגלות ומסוגלות. שתי מילים מאותו השורש. מדוע? האם יש קשר ביניהן? אם כן, איזה השפעות ויחסי גומלין יש בין תחושת המסוגלות לבין תהליך ההסתגלות?
עיצוב התנהגות בקבוצה: מה זו אמנה חברתית? מה היתרונות של גיבוש הסכם? כיצד נגבש את האמנה? ואיך הצורך בשייכות מחליש סרבנות והתנהגות אנטי חברתית?
הדחף הטבעי של האדם בשינוי ובתנועה קדימה פוגש את הצורך שלו ביציבות, בביטחון ובאזור הנוחות: המשמעויות האנושיות והאוניברסליות בהגדה של פסח.
לקט משחקי חברה שילדים אוהבים: "לא משום שאנחנו מתבגרים אנחנו מפסיקים לשחק, אלא משום שאנחנו מפסיקים לשחק אנחנו מתבגרים" (ב. פרנקלין").
מה זה פעילות דידקטית - מכוונת? האם "מילוי שטח" או מיון חרוזים הם משימה מכוונת? ואיך אפשר לנצל פעילות מכוונת לפיתוח יכולות ומיומנויות יסוד נוספות?
מה זה "מודעות פונולוגית"? מדוע היא חשובה? אך אפשר לפתח אותה? ומה בכלל הקשר בין יכולת העיבוד הפונולוגי לבין תהליך רכישת הקריאה והכתיבה?
התפתחות הילד בגיל הרך בכל אחד מארבעת תחומי ההתפתחות כמוה כשילוב של כל 4 הגלגלים במכונית: תקלה בגלגל אחד עלולה לשבש את תפקודה של כל המכונית.
מה הגננת או המורה יכולות לעשות כדי לקדם התנהגות חברתית רצויה בגן או בכיתה? תשעה כללים שיכולים לעזור לנו לקדם מיומנויות וכישורים חברתיים:
מה כוללת המוכנות לחשבון ואיזה מיומנויות רצוי להקנות לילדי הגן? איזה התנסויות יכולות לקדם את ההבנה הכמותית בגיל הרך, ומה צריך להדליק לנו אור אדום?
כיצד יכול המתאמן להתכונן לפגישת אימון בזום או בטלפון?, על מה חשוב שהמתאמן יקפיד, ומה תפקידו של המאמן האישי בפגישת אימון שנעשית בזום או בטלפון?
איך מקשיבים נכון? איך היכולת להקשיב יכולה לתרום לשיחה מיטיבה במרחב האישי ובמרחב הטיפולי? ומה ההבדל בין קשב מגיב לבין קשב פעיל ויעיל?
ארגז החול בגן הילדים ובחצר: מה קורה שם בארגז הזה? בשביל מה צריך אותו? מה יש שם בינות לגרגירי החול שגורם לכל כך הרבה ילדים להסתער ולהשתטח עליהם?
תפקודי השפה מהווים אמצעי בסיסי להבעה, לחשיבה ולתקשורת בין אישית. תהליך רכישת השפה מתחיל בינקות והוא הולך ומשתכלל במקביל ליתר תחומי ההתפתחות
"אנשים צמאים לקשר, אנשים זקוקים לגשר, על הגשר הנטוי יש תקווה ויש סיכוי" (רחל שפירא). הקשר האישי שנרקם במרחב הטיפולי - הוא גם הגשר לתקווה וסיכוי.
גן טיפולי: מה זה גן טיפולי? מה ההבדל בינו לבין הגן הרגיל?, למי מיועד גן כזה ואיך מגיעים אליו? מה מתכונת הלימודים בו ומדוע הוא נחשב "חינוך מיוחד"?
כניסה לגן חדש או לכיתה חדשה היא אתגר התפתחותי לילד. המסרים שהוא יקבל מדמויות משמעותיות יכולים לעזור לו להסתגל לשינוי בקלות או לעורר בו מתח וחשש
מה זה "אקלים" חינוכי? איזה סוגי "אקלים" יש? ולמה מתכוונים כשאומרים "אווירה" משפחתית? מה משפיע על עיצוב האקלים, ואיך נבדיל בין אווירה לאווירה?
חכמת חיים על תרומתו של גן הילדים לעיצוב אישיותו של הילד: "החכמה אינה נמצאת על פסגתה של גבעת האוניברסיטה, אלא דווקא בארגז החול בגן", רוברט פולגום
האם אפשר ונכון להשתמש בהומור במהלך הטיפול? באיזה גיל הילד מתחיל להבין מצבי הומור ומה הם הכישורים הנדרשים כדי להבין הומור, הלצה או אבסורד?
"הדבר שעוזר לי בהורות זה תחילה לזכור שהזכות לעצב ולהשפיע על חינוך ילדיי היא מתנה זמנית, שזמנה קצוב מראש ועליי ליהנות ממנה כל עוד אני יכולה..".
אני וגופי בגיל הרך: לקט פעולות להכרה, זיהוי, שיום ותפקידם של איברי הגוף, פיתוח דימוי גוף והרחבת המודעות של הילד ליכולותיו ולמגבלות גופו
יצירה חופשית ומיומנויות יסוד בגיל הרך: הנחיות לעבודה עם צבעי ידיים, חימר ועיסת נייר, כיצד להקנות ולשכלל את מיומנות הגזירה וההדבקה:
שיתוף ילדים במטלות ועבודות הבית: מדוע מומלץ לשתף גם את הילד בגיל הרך בפעילויות השונות בבית? כיצד תורמת ההתנסות הפעילה של הילד להתפתחות שלו?
מה נכון לומר לילדים בגיל הרך, וכיצד להסביר להם את המצב הביטחוני? מה יעזור להם להתגבר על חוסר הוודאות, ולהתמודד עם מציאות בלתי רצויה?
עיצוב התנהגות: איך אפשר לעצב ולקדם התנהגות רצויה? איך להקנות הרגלים? מה השלבים? מה זה דורש? כללי "עשה" ו"אל תעשה" להורים, לגננות ומחנכים.
"תל"א" היא קיצור המילים - תכנית לימודים אישית - אשר על פי חוק החינוך המיוחד הצוות החינוכי מחויב להגיש להורים עד ה - 15 לנובמבר של כל שנת לימודים.
האם ישנו קשר בין יחסים תוך אישיים ליחסים בין אישיים? מה נדרש מהיחיד על מנת להתמודד עם הזולת? וכיצד אפשר לקדם את הכישורים החברתיוים של הילד?
מה כדאי לעשות על מנת לטפח יחסים טובים בין הצוות החינוכי לבין ההורים? איזה מידע חשוב לתת להורים בתחילת השנה? טיפים לתקשורת מקרבת בין הצוות להורים
מדוע ההתנסות ביצירה חופשית חשובה ואת מה היא יכולה לפתח? מה אפשר לעשות עם קצף גילוח ועל מה כדאי להקפיד בצבעי ידיים? ומה זה יצירה חופשית בשלבים?
כמה מילים על חשיבותו של הסיפור בהמשכים: מה הוא תורם ואת מה הוא מפתח? מתי ואיפה מומלץ לעצור? מה עושים לפני שממשיכים ועל מה כדאי להקפיד?
מורה נבוכים להורים: קיבלנו את תוצאות האבחון ההתפתחותי שעשו לילד. המליצו לנו לתת לו עזרה מקצועית. איך לבחור מטפל? לפי מה נחליט מי הכי מתאים?
ניהול זמן: "אין לי זמן", "אני לא עומד בקצב", "הזמן יעשה את שלו", "הלוואי והיה לי יותר זמן" - מה זה אומר עלינו? איך מנהלים את הזמן בצורה מיטבית?
האם יש קווים משותפים בין תפקידי ההורה, המחנך והמאמן האישי? האם יש קשר בין אימון אישי לבין חינוך? האם אפשר לומר שהורה הוא גם מחנך וגם מאמן אישי?
מה זה בכלל עידוד ומדוע חשוב לעודד? מי ומתי צריך את העידוד ומה העידוד עושה לנו? כיצד מעודדים ועל מה חשוב להקפיד כדי שהמסר באמת יהיה מעודד?
רמת הפעילות של האדם, כמו גם יכולתו למקד קשב וריכוז, נעות על פני קו רצף דמיוני שבקצהו האחד - העדר כל פעילות, ובקצהו השני - עודף פעילות.
"התרחק מאנשים המזלזלים בשאיפות שלך. אנשים קטנים תמיד עושים כך. אנשים גדולים תמיד יתנו לך את ההרגשה שגם אתה מסוגל להיות גדול" (מרק טווין).
כה אמרו חכמים: "יום אחד, במבט לאחור, פתאום יכה בך כי השנים של המאבק היו היפות ביותר" - זיגמונד פרויד במכתב ששלח לקרל יונג בתאריך 19.9.1907
מדריך לגננות, לסייעות ולצוות החינוכי בגן הילדים: לקט המלצות - על איך ומה כדאי לעשות כדי שהסייעת הפדגוגית תתרום ותשתף פעולה עם הגננת.
איזה סגנון חינוך מאפיין אותך? מה היתרונות והחסרונות של כל סגנון? האם ישנו קשר בין סגנון החינוך לבין האווירה המשפחתית והאקלים החינוכי?
"משעמם לי: מי מההורים לא מכיר את התלונה הזו? מי לא שאל את עצמו כיצד להגיב לתלונה הזו? האמנם משעמם לי הוא איתות לבעיה, סבל או מצוקה של הילד?
מסע מילולי בין שפה לדיבור: על הקשר ויחסי הגומלין בין מצבי חיים לבין המשמעות החדשה שמקבלות המילים בעקבות אירועים ציבוריים ו/או אישיים.
צידה לדרך - משחקים והצעות לפעילות עם ילדים מחוץ לבית: על מה כדאי להקפיד כשיוצאים עם ילדים לשטח הפתוח? ומה אפשר לעשות עם הילדים מחוץ לבית?
"אם יש משהו שאנחנו רוצים לשנות בילד - אנחנו צריכים תחילה לבחון את זה, ולראות האם זה לא דבר שעדיף שישתנה בעצמנו" (קארל גוסטב יונג).
"ישבתי אתמול וסדרתי את כל התבוסות הקטנות שאספתי בחיי. כשעמדו מסודרות, נגלה לי ניצחון גדול" (מתוך הספר "כמה סימני דיו", שמואל כהן).
מה עדיף? בעד השמה בגן טיפולי? נגד ההשמה במסגרת של חינוך מיוחד? מה היתרונות של השמה בגן טיפולי? ומה החסרונות של העברת הילד למסגרת נפרדת?
חכמת חיים: "יש שתי מתנות שאנחנו צריכים לתת לילדינו; אחד זה שורשים, והדבר הנוסף הוא כנפיים" - ויליאם הודינג קרטר, עיתונאי וסופר דרום אמריקאי
מגילת אסתר נתנה כנראה השראה לתיאוריות פסיכולוגיות שניסו לתאר את נפשו ואישיותו של האדם על מנת לתת מענה לכל אותם צרכים קיומיים של היחיד:
מה זה מטאפורה ומתי כדאי להשתמש בה? איך לדובב את המטופל לחשוף תכנים מחייו? כיצד ניתן לעקוף התנגדות ולעזור לנועץ או למתאמן לבטא את עולמו הפנימי?
מה ההתמחות של אנשי הצוות שעובדים בגן הטיפולי? מה התפקיד של כל אחד מהם ועל מה בעצם הוא אחראי? ומה מתכונת הלימודים ואיך הקשר עם ההורים?
כן, ההכרות של צוות הגן עם ההורים יכולה להיות חוויה מהנה שמפיגה את המתח. משחקי ההכרות יכולים לטפח את הקשר בין הצוות החינוכי לבין ההורים.
את מה מפתח המשחק הסוציו - דרמטי וכיצד הוא מתפתח? איך הוא משפיע על התפתחותו של הילד? ומה יכול לגרות את הדמיון ולהעשיר את משחקו של הילד?
פגישת אימון (קאוצ'ינג) בין המאמנת האישית לבין "ישראלה" במלאות 64 שנים להכרזת עצמאותה במטרה לברר את החזון, היעדים והתשתיות הערכיות שלה:
"אבל אין צורך להרגיש אשמה על דמעות, כי דמעות מעידות על האומץ הגדול ביותר לאדם, האומץ לסבול." (ויקטור א. פרנקל, מתוך "האדם מחפש משמעות").
""התרחק מאנשים המזלזלים בשאיפות שלך. אנשים קטנים תמיד עושים כך. אנשים גדולים תמיד יתנו לך את ההרגשה שגם אתה מסוגל להיות גדול", (מרק טווין).
החופש הגדול כבר כאן: מה אפשר לעשות בבית כדי להתכונן לחופש הגדול? כמה המלצות שיעזרו להורים לעבור את "החופש הגדול" בשלום, ואפילו ליהנות ממנו.
רשימת ספרים מומלצים בנושא טיפול ואימון אישי, דרכי חינוך התפתחות הילד, משפחה, יחסי הורים וילדים, ליקויי למידה, קשיי קשב, הוראה מותאמת ומתקנת:
קישורים למבחר קטעי קריאה שאת חלקם כתבו מחברים מפורסמים וידועים, ובחלקם שם הכותב אינו ידוע, אך כולם מעצימים, מעוררי השראה ומוסר השכל
עקרונות והנחות יסוד בהתערבות טיפולית בשיטת הגשטלט: פסיכולוגיית התבנית ומשמעות המילה גשטלט, עניין בלתי סגור ומוטיבים מרכזיים בתרפיית הגשטלט
אסיפת הורים ראשונה בגן הילדים: מה מטרות המפגש בין הצוות החינוכי לבין ההורים בתחילת השנה? מה נעשה באסיפה ולאיזה נושאים חשוב שנתייחס?
מה בעצם קורה בפגישות של הדרכת הורים בתכלס? איך מתבצעת ההדרכה, מה השלבים ואיך זה עובד? כמה זמן זה נמשך? מאיפה מתחילים ומתי מסיימים?
כניסה לגן חדש היא אתגר התפתחותי שמחייב את הילד להסתגל ל"הרעה בתנאים" החדשים כמו גננת, "שותפים", סביבה לימודית, סדר יום, נהלים והוראות חיצוניות
"יתכן, שלכן תפילות עוזרות לאנשים. משום שאלוהים מחריש. אינו מייעץ, אינו מארגן. הוא רק מקשיב, ונותן לך לחשוב לבד על הדברים. לכן, אנא, רק הקשב":
מה זה בכלל אריינות? איזה תפקודים מצביעים על יכולת אוריינית? מדוע חשוב לפתח יכולת אוריינות ומה ניתן לעשות על מנת לפתח את היכולת האורינית?
יש לי ילד בגן: הבלבול, המתח והדאגה שחווים הורים לילדים בגיל הרך כאשר מתברר להם שלילד שלהם יש קשיים, עיכוב התפתחותי או תפקוד נמוך מהמצופה לגילו
גבולות והרגלים: מה זה הרגל? כיצד נבחין בין הרגל יעיל להרגל מעכב? איך קרה שאימצנו הרגל אחד וזנחנו הרגל אחר? האם אפשר בכלל לשנות את ה"הרגל הזה"?
בכל פעם שאני שומע את המשפט "אני לא יכול" אני רואה בעיני רוחי את אותה לוויה בלתי נשכחת בכיתה. כמו אותם תלמידים אני זוכר ש"אני לא יכול" כבר מת.
קישורים לאתרים שימושיים, למאמרים וכתבות ששווה לקרוא בנושא אימון אישי (קאוצ'ינג), הדרכת הורים, ייעוץ חינוכי לגיל הרך, התפתחות הילד והוראה מותאמת.
רשימה ספרי ילדים מומלצים, להעשרת הידע, פיתוח אוריינות, כישורי שפה ודיבור, זיהוי ועיבוד רגשות, יחסים בין – אישיים, שיתוף בחוויות ואירועי חיים.
"אם אתה רוצה להיות יצירתי, הישאר בחלקך ילד, עם היצירתיות ויכולת ההמצאה שמאפיינים ילדים לפני שהם מתעוותים על ידי חברת המבוגרים" (ז'אן פיאז'ה)
אבל אין צורך להרגיש אשמה על דמעות, כי דמעות מעידות על האומץ הגדול ביותר לאדם, האומץ לסבול." (ויקטור א. פרנקל, מתוך "האדם מחפש משמעות").
"אין ילדים. ישנם אנשים ולהם קני - מידה ומושגים שונים, אוצר ניסיון שונה, ותכונות והרגשות שונים שאין אנו יודעים אותם" (יאנוש קורצ'אק).