מטרת החוג היא להכין את הילד למעבר בצורה הדרגתית, ולהקנות לו כלים שיאפשרו לו להגיע לבית הספר במיטבו.
המעבר מגן הילדים לכיתה א', מארגז החול וממגדל הקוביות אל מסדרונות בית הספר ואל הלוח, הספרים והמחברות, הוא שלב התפתחותי מרגש ומאתגר בחיי הילד והוריו. מעבר זה מלווה בקשת רחבה של רגשות ועמדות בקרב הורים, ילדים ומחנכים.
רבים מההורים חוששים ועסוקים בשאלות כמו:
יתרה מכך: חלק ניכר מההורים לילדים עם רקע של קשיי התפתחות כמו לקויות למידה, עיכוב שפתי, איחור התפתחותי וכ"ו, טרודים ומתלבטים בין מעבר ממסגרת של "חינוך מיוחד" למסגרת חינוך "רגילה", האם להעדיף השמה בכיתה א "קטנה" / "טיפולית" - שמזכה את הילד בשירותי החינוך המיוחד, או שמא מוטב להעדיף שיבוץ בכיתה א "רגילה".
חוג המוכנות לכיתה א' מיועד לילדים שאמנם בשלים ללמידה שיטתית, אך זקוקים לעזרה ולתשומת לב אישית יותר על ידי הכנה רגשית הדרגתית לקראת המעבר, הקנייה ותרגול של הרגלי למידה יעילים, תיווך בהבנת הוראות, וכ"ו.
ההתנסויות במטלות מכוונות תואמות גיל נועדו לאתגר ולקדם את יכולתו של הילד להתמודד עם הדרישות אליהן ייחשף בכיתה א. הלמידה בקבוצה קטנה יחסית לזו שבגן הילדים ובכיתה מהווה מרחב מוגן, שנועד להעניק לו ביטחון, ולפתח את תחושת המסוגלות שלו תוך חיזוק הקשר האישי איתו. המענה לצרכיו הרגשיים, במקביל ללמידה החווייתית שתואמת לגילו, מסייעים לו להסתגל ולהתכונן בצורה רכה יותר לדרישות בית הספר.
נראה שלא. העובדה היא שחלק ניכר מבוגרי הגן מגלים בשלות רגשית וקוגניטיבית שמתבטאת בהנאה מלמידה, וביכולת להתמודד עם דרישות בית הספר. רבים מהילדים מצליחים להסתגל לשינוי בקלות מבלי לקבל עזרה או הכנה מיוחדת. לרוב אלה ילדים שרמת התפקוד שלהם בתחומי ההתפתחות השונים תואמת לרמה הנדרשת מילדי כיתה א', ולכן הם אינם זקוקים לחוג הכנה - אף שגם הם עשויים ליהנות ולהפיק ממנו תועלת.
לילדי גן חובה שזקוקים לתגבור ממוקד בתחום ההכנה לכיתה א' מומלץ מפגש בתדירות של פעם בשבוע - במהלך כל שנת הלימודים, או 3 - 2 מפגשים שבועיים במהלך המחצית השנייה של שנה"ל ובחופשת הקיץ.
"כל מה שאני באמת צריך לדעת לגבי איך לחיות ומה לעשות וכיצד להתנהג, למדתי בגן הילדים. החכמה אינה נמצאת על פסגתה של גבעת האוניברסיטה, אלא דווקא בארגז החול בגן" (רוברט פולגום).
חוג ההכנה לכיתה א נועד לקדם את תפקודו של הילד בכל תחומי ההתפתחות, אף שדגש מיוחד ניתן למיומנויות וכישורים הבאים:
התפתחות רגשית: במהלך החוג הילד מקבל אשראי לבטא בחופשיות את קשת הרגשות, השאלות והמחשבות שמעסיקות אותו ביחס למעבר. התשובות הענייניות לשאלות ובירור הרגשות עשויים להרגיע את החשש שלו מפני הכניסה לבית הספר.
במקביל לעיבוד הרגשות הילד יתנסה בחוויות הצלחה שנועדו לקדם את המוטיבציה שלו ללמידה תוך ניסוי וטעייה, לחזק את ביטחונו העצמי ואת תחושת המסוגלות שלו, ובתוך כך, ההתנסות במטלות מכוונות מקדמות את יכולתו להתאפק, לדחות סיפוק, להתמודד עם מצבי קושי ותסכול ולפתח עצמאות, אחריות ומשמעת עצמית.
גבולות והרגלי למידה: חוג ההכנה לכיתה א מאפשר לילדים להתאמן ולתרגל בצורה מכילה והדרגתית הוראות חיצוניות, ויישום של חוקי "עשה" ו"אל תעשה", כמו ישיבה נכונה ליד שולחן תוך התייחסות לחבר שחולק את אותו השולחן, הרגלי סדר וארגון, מיקוד קשב וחשיבה לאורך זמן, ביצוע עבודה ברצף תוך התמדה, תכנון ומיקוד במשימה.
פעולות "אוטומטיות": הילד יתנסה בהוצאה והחזרת חפצים מהילקוט והקלמר, בתפעול מכשירים כמו מחדד, סרגל, שדכן, מחורר, מספריים, וכ"ו, ילמד לדפדף בספר ומחברת וכ"ו.
מיומנויות גרפו - מוטוריות: הילד יתנסה במטלות שדורשות דיוק, הבחנה בפרטים וזיכרון חזותי, כמו העתקת דגמים דו ותלת ממדיים, מתיחת קווים, העתקת צורות, קווים, ספרות ואותיות. במהלך ההתנסויות הילד ייחשף לאסטרטגיות יעילות של סריקה שיטתית, עבודה ברצף ובכיוון עקבי להן יזדקק לצורך רכישת הקריאה והכתיבה.
שפה ודיבור: יכולת האוריינות, ההבנה וההבעה השפתית של הילד מהווים מרכיב מרכזי ברכישת הכתיבה והקריאה, אך לא פחות מכך הם משפיעים גם על יכולתו לפתח וליהנות מקשרים חברתיים, להסביר את עצמו לצוות החינוכי, ועוד. לפיכך ניתן דגש רב על כישורי השיח של הילד, על הבנת הוראות ושאלות, על העשרת אוצר המילים והמושגים, ארגון המסר המילולי, הבנת צרכי המאזין, וכ"ו. בנוסף יוקדש זמן לחיזוק המודעות הפונולוגית שמהווה נדבך חשוב בתהליך רכישת הקריאה והכתיבה.
חשיבה והבנה כמותית: על סף כיתה א הילד נחשף להבחנה ברורה בין תחומי ידע שונים וביניהם מקצוע החשבון על ענפיו ומרכיביו השונים. חוג ההכנה לכיתה א חושף את הילד להבחנה והתנסות פעילה במטלות חשבון, כמו ספירה בטור עולה, בטור יורד וממספר שאינו 1, מניה, מספר סודר, השוואת כמויות, שאלות מילוליות, מניפולציות של חיבור וחיסור בתחום העשרת הראשונה, התאמת ספרה לכמות, זיהוי ושיום ספרות, העתקה וכתיבת ספרות תוך הקפדה על מנח וכיוון נכון.
אסטרטגיות וכישורי חשיבה: במסגרת החוג הילד יתאמן על מטלות שדורשות יכולת תכנון, הבנת יחסי סיבה - תוצאה, הסקת המסקנות, בקרה עצמית ומודעות לממד הזמן.
כישורים חברתיים (בקבוצה): במפגשים הקבוצתיים הילד יתנסה ביחסי קח ותן הדדיים שדורשים שיתוף פעולה עם בני גילו, יכולת לוותר, לתרום ולהיתרם, לגלות אמפתיה וסובלנות לאחר. בנוסף הוא יתנסה גם במשחקי חברה שדורשים התמודדות עם חוקי משחק מובנה, מצבי קושי, תסכול והפסד.
ומה עם ההורים בבית? מה אפשר לעשות בבית? במקביל לפיתוח היכולות והעזרה לילדים, גם ההורים מוזמנים לקבל טיפים, המלצות והנחיות להיערכות מיטבית בבית.
נכון. חשוב מאד לשים לב במיוחד לאותם ילדים מ - "קבוצת הסיכון" שעלולים לפתח פערים על רקע של לקויות למידה. ילדים אלה יתקבלו באהבה ב"חוג לפיתוח יכולות" מיד עם גילוי הקשיים והפערים בתפקודם.
חוג ההכנה לכיתה א מתקיים במרכז כפר סבא, בקליניקה שבביתי. כך גם הקבוצות לפיתוח מיומנויות וכישורים חברתיים.
עלות מפגש פרטני שנמשך שעה היא 200 ש"ח לשעה.
עלות מפגש בקבוצה של 4 - 3 ילדים היא 150 ש"ח למפגש שנמשך שעה וחצי.
את הייעוץ להורים ניתן לקיים במפגש פנים אל פנים במרכז כפר סבא, או במפגש זום / טלפון על פי העדפת ההורים. עלות שיחת ייעוץ להורים היא 300 ש"ח לשעה.
גיבוש המלצה בכתב ביחס להישארות שנה נוספת בגן מחייבת מפגש הכרות עם ההורים, מפגשים אישיים עם הילד, ומפגש למתן הסבר והמלצות להורים בסיום התהליך.
במרבית המקרים נדרשים בין 8 - 6 מפגשים עם הילד - בהתאם לקצב האישי ולמידת שיתוף הפעולה של כל אחד. חשוב להבין שהדו"ח וההמלצות הנגזרות ממנו מחייבים הכרות מעמיקה עם הילד, בד בבד עם זהירות יתרה מפני מסקנות חפוזות. לפיכך, סביר להניח שקשר אישי יחד עם הכרת הסביבה הטיפולית, יאפשרו לילד להרגיש בטוח בעצמו על מנת לבטא את כל יכולותיו באופן מיטבי, חופשי ומלא.
עלות מפגש עם ילד היא 200 ש"ח לשעה. עלות מפגש הורים היא 300 ש"ח לשעה. כתיבת הדו"ח - ללא עלות.
"אני מכירה את כרמית הן כאשת מקצוע בגנים לחינוך מיוחד והן כמאמנת אישית ובעבודתה מול ילדים בעלי קשיים שונים. נתינה ללא קץ, חום אנושי, סופר מקצועיות, יושרה, יכולת מיקוד והכוונה הם מהמעט שניתן לתאר באמצעותם את כרמית. למדתי ממנה רבות, היא מאד סייעה לי מבחינות רבות ובזכותה דברים החלו להשתנות ולנוע לכיוונים חיוביים של צמיחה והתפתחות. אישה מדהימה, צנועה ואיכותית!! ממליצה מכל הלב לכל מי שמחפשת אשת מקצוע רצינית!". (דירוג: 5 מתוך 5).