יש לך שאלות? זה המקום לקבל תשובות מלאות.
מי אני, מה אני מציעה ואיך אוכל לעזור.
שמי כרמית ואני עוזרת לאנשים להתפתח ולהיות במיטבם. השאיפה שלי היא לצמצם סבל וכאב, להעצים ולשפר את הרווחה האישית של כל אדם באשר הוא אדם. בעזרת התנסויות בחוויות הצלחה, עידוד ותמיכה אני מנסה לקדם את תחושת המסוגלות ואת איכות החיים של כמה שיותר אנשים. מאז פרישתי ממשרד החינוך מצאתי לנכון להנגיש את הידע והכלים שצברתי לכל אדם שזקוק ורוצה בכך.
עד שנת 2009 ניהלתי צוות רב מקצועי כגננת טיפולית בגן לילדים בעלי צרכים מיוחדים בפיקוח משרד החינוך במשך 15 שנים. קודם לכן מילאתי תפקיד של גננת משלבת (שי"ח) כ – 5 שנים, ובעבר היותר רחוק ניהלתי גן חובה כגננת – אם בחינוך הרגיל למעלה מ – 10 שנים.
במקביל לעבודה המעשית ב"שדה" השלמתי לימודי הסמכה בהדרכת הורים, באימון אישי, בייעוץ חינוכי, בהנחיית גשטלט, בחינוך מיוחד ובחינוך לגיל הרך. במהלך השנים גם נפלה בחלקי זכות נפלאה לעבוד בשיתוף פעולה פורה עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, כמו פסיכולוגים, מרפאות בעיסוק, מרפאות באומנות וקלינאיות תקשורת, שהיוו עבורי דוגמא ומקור ללמידה בלתי פוסקת.
כל אלה יחד הרחיבו מאד את "ארגז הכלים" המקצועי שלי, סייעו לי לתת מענה מעשי להורים ולעמיתים שבקשו הכוונה וייעוץ, וכמובן תרמו לשיפור משמעותי ומרגש בתפקודם של הרבה מאד ילדים בגיל הרך.
מקובל להעריך את רמת ההתפתחות של הילד על סמך חלוקה ל – 4 תחומים: רגשי, חברתי, שכלי וסנסו – מוטורי, כשכל תחום כולל מגוון מיומנויות ואבני דרך התפתחותיות. החלוקה הזו חיונית לצורך הערכת הפוטנציאל של הילד ומיפוי מדויק של תחומי החוזק והקושי שלו. עם זאת, חשוב לזכור שזוהי חלוקה מלאכותית למדי כי בפועל אין באמת הפרדה בין התחומים השונים. בדומה לכולנו – כל ילד הוא ישות אחת שלמה, ייחודית ומורכבת, מה גם שהאתגר שלנו הוא לעצב אישיות לכידה ומגובשת.
אני מעניקה לילד "הוראה מקדמת". כן – זה אותה הוראה מתקנת שאנחנו מציעים לילדים גדולים יותר, אבל אני הרבה יותר אוהבת את המילה מקדמת, כי למילה "מתקנת" יש אסוציאציה למשהו "מקולקל". בפועל זה אומר שאני מקדמת את הילד בכל תחומי ההתפתחות בהתאם לצרכים האישיים שלו.
בהחלט כן. מבחינת הצרכים של הילד ומשפחתו – הדבר הטבעי והנוח ביותר הוא לקבל "סל" אחד שלם של עזרה מקצועית מבלי להתרוצץ ולהתפצל בין מספר מטפלים. זה הוא המצב הרצוי בעיניי, אלא שלמרבה הצער, במקרים רבים הצדק איתך: מימוש התפיסה הזו הלכה למעשה מצריך שינוי מערכתי, שיעביר את כובד האחריות ואת ההשקעה העצומה מהכתפיים של הילד והוריו - לכתפיים של המערכת ו/או המטפל המקצועי.
הניסיון מלמד שאפשר להגיש סל שלם של עזרה לילדים. הרי בפועל כל גננת, קל וחומר גננת שי"ח, גננת משלבת וגננת טיפולית בחינוך המיוחד – כולן נדרשות לתת מענה וליישם תכנית לימודים שמקיפה את כל תחומי ההתפתחות. התפיסה הזו מעוגנת במדיניות של משרד החינוך ובמסלולי ההכשרה לגיל הרך. זו ההוויה שקיימת בגני הילדים, עד כדי כך שגננות רבות מתארות את תפקידן כ"כל בו".
מעבר לכך שזה אפשרי זה גם נכון לילד שפועל ומגיב כישות אחת שלמה, ועל פי רוב הוא אינו מודע לחלוקה תאורטית כזו או אחרת. בדומה לנו, גם הילד לומד להשתמש ולפתח את כל הערוצים והכישורים שלו בו זמנית – ממש כפי שקורה לו במציאות, הגם שנחסך ממנו המאמץ הכרוך בהסתגלות למספר דמויות.
ועוד משהו: חשוב לזכור עד כמה קשה להורים להתרוצץ ממטפל למטפל. מי כמוהם יודע עד כמה חסר מישהו שיעשה קצת סדר בכל הנושא הזה של עזרה לילדים כדי שהילד יקבל "חליפה שלמה" שתואמת לכישורים, לנטיות ולצרכים האישיים שלו.
אז לשאלתך – מדוע נכון להגיש עזרה לילדים בכל התחומים יחד, התשובה היא שזה נכון לילד, זה מקל מאד על ההורים, ובהחלט אפשרי. ההורים מקבלים במקום אחד כתובת מקצועית הרואה את כוליות הילד, וגם יכולה לסייע להם שעה שהם עצמם זקוקים לייעוץ או הדרכה.
לאחר פגישת הכרות ותיאום ציפיות עם ההורים אני נפגשת עם הילד, ועורכת לו אבחון דינמי שנמשך 5 – 4 מפגשים. על סמך הממצאים אני מבחינה בין תחומי החוזק לתחומי הקושי של הילד, ומגבשת עבורו תכנית התערבות אישית. תכנית זו מקיפה את כל תחומי ההתפתחות וממנה אני גוזרת יעדים אופרטיביים לפגישות הבאות.
מטרת העזרה היא להקנות לילד כלים שיסייעו לו למצות את יכולותיו, לקדם את תפקודו בתחומים השונים על מנת שבבוא העת יתמודד בהצלחה עם משימות תואמות לגילו.
"סוף - סוף מצאתי מישהי שמבינה בתחום. כל הזמן חיפשתי מישהו מקצועי שיבין על מה אני מדברת, שמכירה את המערכת וגם יודעת איך לעזור לילד. כולם אמרו לי להירגע, ושזה יעבור לו, וזה הטריף אותי עוד יותר. את לא מבינה כמה אני מצטערת שלא הכרתי אותך קודם".