המונח "הוראה מתקנת" הוא שם כולל למגוון רחב של שיטות וכלים שמותאמים לצרכים ולכישורים האישיים של הלומד. השיטות והכלים הייחודיים פותחו כדי לסייע ולקדם את תפקודם של תלמידים בגילאים שונים, שהישגיהם נמוכים מאלה של מרבית בני גילם, וזאת על אף העובדה שהם בעלי רמת משכל נורמטיבית, ולעיתים גם גבוהה מהממוצע.
במקרים רבים תלמידים אלה מאובחנים כ"לקויי למידה", אך בגיל הרך הם עדיין בגדר "קבוצת סיכון", ולא פעם הם מוגדרים כילדים עם "עיכוב התפתחותי", "עיכוב שפתי", או "איחור התפתחותי". מונחים אלה מצביעים על הזהירות הגבוהה שנדרשת מאנשי המקצוע, ועל החשש מפני תיווג בגיל הצעיר של טרום הלמידה האקדמית בבית הספר.
ואולם, על רקע האסוציאציה השלילית שנלווית למונח "מתקנת", הולך וגדל השימוש במונחים מדויקים יותר, כמו "הוראה מקדמת", "הוראה מותאמת" וגם "מורה משלבת".
כל המונחים הללו הם שמות אחרים לאותה "הוראה מתקנת", והשימוש בהם נועד לצמצם את הפגיעה בדימוי ובתחושת המסוגלות של התלמיד שנזקק לתיווך ולכלים מותאמים לצרכיו.
החוג לפיתוח יכולות מיועד לילדים בגיל הרך, החל מפעוטות בני שנתיים ועד לילדים בכיתה ג, שזקוקים לתיווך ברכישת מיומנויות יסוד בתחומי ההתפתחות השונים.
המטרות, הכלים, התכנים וההתנסויות השונות, מותאמים כמובן ליכולות ולכישורים של כל ילד, לצרכיו האישיים, לגילו ולשלב ההתפתחות שבו הוא נמצא.
שתי המטרות המרכזיות של החוג נועדו לתת מענה לצורך של הילדים ושל ההורים כאחד:
החוג מפתח את כישורי השייח, השפה והדיבור, את החשיבה הכמותית, ואת היכולת לתכנן ולהסיק מסקנות. את יכולת ההבחנה והזיכרון החזותיים, את ההבחנה והזיכרון השמיעתיים, ואת היכולת להבין שאלות והוראות חיצוניות. וכן, גם את השליטה במוטוריקה עדינה, המיומנויות הגרפו - מוטוריות והתכלול החושי.
במקביל לפיתוח היכולות בתחום הלימודי, ניתן כמובן דגש מיוחד להיבטים רגשיים וחברתיים כמו טיפוח תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של הילד, שיפור יכולת ההתמודדות שלו עם קושי, הפסד ותסכול, פיתוח יכולת דחיית סיפוק, הקניית יחסי קח ותן, עיבוד רגשות, ועוד.
התהליך מתחיל בפגישת הכרות, ראיון אישי ותיאום ציפיות בין ההורים לביני. חשוב לציין שהמפגש עם הילד נעשה רק לאחר גיבוש הסכם ו - ברית טיפולית עם ההורים.
בשלב הבא אני נפגשת עם הילד ועורכת לו אבחון דינאמי שנמשך 6 – 4 מפגשים. הערכת רמת התפקוד והאבחון נעשים במקביל לתהליך ההכרות ויצירת הקשר האישי, ולא אחת הוא כבר כולל ניסיון להעשיר ולקדם את תפקודו של הילד הלכה למעשה.
לאחר הליך האבחון אני מרכזת את הממצאים שהצטברו, ומבחינה בין תחומי החוזק לבין תחומי הקושי של הילד. הבחנה זו סוללת את הדרך לגיבוש תכנית התערבות אישית - בדיוק כפי שנהגתי לעשות כגננת טיפולית בשנים בהן ניהלתי את הגן הטיפולי.
תכנית זו מקיפה את כל תחומי ההתפתחות, וממנה אני גוזרת יעדים אופרטיביים לפגישות הבאות עם הילד. קצב ההתקדמות מושפע כמובן מקצב הלמידה האישי של כל ילד, מכמות החזרות, התיווך והתרגול שנחוצים לו על מנת להפנים ידע חדש.
במקביל לעידוד, לתיווך ולהרגשת הביטחון שחווה הילד, הוא נחשף בהדרגה למטלות מכוונות ומאתגרות, שנועדו לצמצם את הפער בין רמת תפקודו בפועל, לבין רמת התפקוד שמצופה מגילו. הכלים שהוא רוכש במהלך ההתנסויות מרחיבים את חוויות ההצלחה שלו, ומגבירים את המוטיבציה שלו לגייס כוחות על מנת להתמודד עם משימות שנתפסות בעיניו כ"קשות".
כעבור חודשים אחדים הילד מתחיל לבסס תחושת מסוגלות שמשקפת את האמון המחודש שלו בעצמו. הוא כבר סומך על עצמו, מאמין יותר ביכולתו להתמודד עם מצבי קושי, ומרשה לעצמו ליהנות מלמידה תוך ניסוי וטעייה.
בשלב זה הילד מבטא את מלוא הפוטנציאל שלו, והוא פנוי ללמידה חופשית ומהנה.
העובדה היא שילדים רבים שיפרו את הדימוי והביטחון העצמי שלהם, צמצמו את הפער בינם לבין קבוצת השווים, ובהדרגה החלו להרשות לעצמם לבטא את כל הפוטנציאל האישי שלהם.
שמי כרמית ואני עוזרת לאנשים להתפתח ולהיות במיטבם. השאיפה שלי היא לצמצם סבל וכאב, להעצים ולשפר את הרווחה האישית של כל אדם באשר הוא אדם.
עם פרישתי ממשרד החינוך בשנת 2009 מצאתי לנכון להנגיש את הידע והכלים שצברתי לכל אדם שזקוק ורוצה בכך.
עד שנת 2009 ניהלתי צוות רב מקצועי כגננת טיפולית בגן לילדים בעלי צרכים מיוחדים בפיקוח משרד החינוך במשך 15 שנים. קודם לכן מילאתי תפקיד של גננת משלבת (שי"ח) כ - 5 שנים, ובעבר היותר רחוק ניהלתי גן חובה כגננת - אם בחינוך הרגיל למעלה מ – 10 שנים.
במקביל לעבודה המעשית ב"שדה", השלמתי לימודי הסמכה בהדרכת הורים, באימון אישי, בייעוץ חינוכי, בהנחיית גשטלט, בחינוך מיוחד ובחינוך לגיל הרך.
במהלך השנים גם נפלה בחלקי זכות נפלאה לעבוד בשיתוף פעולה פורה עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, כמו פסיכולוגים, מרפאות בעיסוק, מרפאות באומנות וקלינאיות תקשורת, שהיוו עבורי דוגמה ומקור ללמידה בלתי פוסקת.
הניסיון המעשי הממושך, יחד עם הידע והכלים שרכשתי במסלולי הלימוד השונים, הרחיבו מאד את הידע, את ההבנה ואת "ארגז הכלים" המקצועי שלי. כולם יחד סייעו לי לתת מענה מעשי להורים ולעמיתים שבקשו הכוונה וייעוץ, וכמובן תרמו מאד לשיפור משמעותי ומרגש בתפקודם של מאות ילדים בגיל הרך.
אני מתכוונת לילדים בגיל הרך בני 8 - 2 שנים, שלמרות העובדה שהפוטנציאל שלהם נורמטיבי או על גבול הנורמה, רמת התפקוד שלהם בפועל נמוכה מזו של בני גילם.
רבים מהילדים האלה מנסים לעקוף את הקושי תוך כדי אימוץ התנהגויות שונות שמקשות עוד יותר על איתורם בגיל צעיר. כך למשל, יש ילדים שיבחרו בהימנעות פאסיבית, ואחרים בהתנגדות גלויה. חלק מהם ינסה להשתטות ולהיות ה"ליצן" ש"מצחיק את כל הגן", וחלקם פשוט "נגרר" להתנהגות מפריעה ולעיתים גם אלימה. בלא מעט מקרים נמצא שהילדים הללו מוסחים, חווים אי שקט מוטורי או מאותתים על קושי במיקוד קשב וחשיבה.
כך יוצא, שבאופן פרדוקסאלי, פוחת הסיכוי לקדם את תפקודם של הילדים הללו בתוך המסגרת החינוכית - כי דווקא הם, שזקוקים ליותר חזרות ותרגול, ממעטים להתנסות, ובהכרח גם פחות נחשפים לתיווך שהם כל כך זקוקים לו.
אלה הילדים שאני מתכוונת אליהם. קידומו של כל אחד מהם הוא גם אתגר בעיניי, וגם חובה מוסרית שמוטלת עלינו כאנשי חינוך וטיפול.
הניסיון מלמד שבגיל הרך אפשר להגיש סל שלם של עזרה לילדים.
הרי בפועל כל גננת, קל וחומר גננת שי"ח, גננת משלבת וגננת טיפולית בחינוך המיוחד - כולן נדרשות לתת מענה, וליישם תכנית לימודים שמקיפה את כל תחומי ההתפתחות.
התפיסה הזו גם מעוגנת במדיניות של משרד החינוך, ובמסלולי ההכשרה לגיל הרך. זו ההוויה שקיימת בגני הילדים, עד כי גננות רבות אפילו מתארות את תפקידן כ"כל בו" ☺.
מעבר לכך שזה אפשרי - זה גם נכון לילד שפועל ומגיב כישות אחת שלמה, ועל פי רוב הוא אינו מודע לחלוקה תאורטית כזו או אחרת. בדומה לנו גם ב"חדר הטיפול" הילד לומד להשתמש ולפתח את כל הערוצים והכישורים שלו בו זמנית – ממש כפי שקורה לו במציאות, הגם שנחסך ממנו המאמץ הכרוך בהסתגלות למספר דמויות.
בנוסף לכל זה, אי אפשר שלא להזכיר את ההורים, שמי כמוהם יודע עד כמה קשה להתרוצץ ממטפל למטפל. מי כמוהם יודע עד כמה חסר גורם אחד, מישהו שיעשה קצת סדר בכל הנושא הזה של עזרה לילדים הקטנים יותר.
אז לשאלתך - איך אפשר להגיש עזרה לילדים בכל התחומים יחד?
התשובה היא שזה נכון, זה יעיל ובהחלט אפשרי!
הגיע הזמן שתהיה להורים כתובת מקצועית אחת, שרואה את כוליות הילד, ותוכל לסייע גם להם שעה שהם עצמם זקוקים לייעוץ או הדרכה.
כן: חשוב מאד להדגיש שאין כאן מרשם קסמים. כל תהליך מחייב אחריות אישית, מוטיבציה, התמדה, אורך רוח ומאמץ משותף למען השגת המטרה.
אז כן: אני מבקשת מההורים להיות אחראיים ומחויבים לילד שלהם - לפחות כמוני.
אני מתעקשת לקבוע איתם מפגש הכרות, ותיאום צפיות - לפני שאני נפגשת עם הילד, גם כדי שהם יוכלו לקבל מידע, להתרשם מהגישה ומהאישיות שלי, ולהחליט אם הם מעוניינים בעזרה שאני מציעה לילד שלהם. זה לגמרי כמו חוזה ביני לבינם.
המסר שאני מרבה לומר להורים כבר בשיחת ההכרות הוא, שזה בסדר גמור אם יעדיפו לפנות למטפל אחר, וש"נישאר ידידים גם אם תחליטו שלא להביא את הילד אלי. כל בחירה והחלטה שלכם היא לגמרי בסדר מבחינתי. אבל, אנא מכם, אל תעשו מהילד שלכם שפן ניסיונות. אל תביאו אותו ל 5 - 4 מפגשים ותפרשו מסיבות כאלה ואחרות. בדיקה כזו לא רק שלא תסייע לו, אלא עלולה לגרום לו גם נזק חלילה. לכן, אם אינכם בטוחים שאתם רוצים להתחיל בתהליך ו/או אינכם בטוחים שתוכלו להתמיד לאורך זמן - מוטב שלא אפגש עם הילד".
תיאום מועד המפגש עם הילד מושפע מהצרכים ומהיכולות של הילד, מהעדפות ההורים, וכן - גם מהלו"ז שלי.
חשוב מאד שהילד יגיע למפגשים כשהוא במיטבו, לאחר שהוא קיבל מענה לצרכים הבסיסיים שלו - שבע, ערני ופנוי ללמידה. צריך לדעת שבהדרגה, ככל שהתהליך הטיפולי נמשך, הילד מתאמץ ומגייס הרבה מאד כוחות כדי להתמודד עם קשייו.
ועוד משהו בענייני זמן: ככלל, את ילדי הגן אני ממליצה להביא בשעות הבקר המוקדמות - לפני ההגעה לגן, אך חשוב לתאם זאת עם הצוות החינוכי, כדי למנוע מצב בו הילד יפסיד פעילויות מיוחדות כמו ימי הולדת, חוג או הצגה.
המפגשים מתקיימים בקליניקה שנמצאת במרכז כפר סבא.
עלות מפגש פרטני עם ילד היא 200 ש"ח לשעה.
כבר אמרתי שהעזרה הרב תחומית חוסכת הרבה מאד זמן, כח והוצאות כספיות? ☺
"בעיקר למדתי לתת להם הרגלים, לתכנן סדר יום, לפתח עצמאות ואחריות אישית ולהציב גבולות לילדים שלי"