מדריך להורים: החוזה והברית הטיפולית עם המטפל

התערבות טיפולית לילד שזקוק להוראה מותאמת: כבר בחרנו את המטפל שנראה לנו הכי מתאים. על מה כדאי להקפיד? מה להגיד לילד? ואיך נדע שהטיפול עוזר?

גיבוש הברית הטיפולית עם המטפל:

ובכן, מה עכשיו? – שואל ההורה. בחרתי מטפל שנראה לי אמין, מקצועי, מנוסה בעבודה טיפולית עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הוא גם מתאים כרגע ליכולות שלי.

מה עושים עכשיו? כאן אין חוזה, הרי זה לא קבלן שיפוצים. יש איזו הכוונה להורים בנושא?

אז הנה מדריך קצר לשלב תיאום הציפיות, וגיבוש ההסכם עם המטפל, השלב שלמעשה מסמן את תחילתה של ההתערבות הטיפולית:

איך להתכונן לפגישת ההכרות עם המטפל של הילד?

  • הקפידו לקיים פגישת הכרות עם המטפל - לפני תחילת הטיפול בילד.
  • טובים השניים מן האחד: עשו כל מאמץ על מנת ששני ההורים יהיו נוכחים בפגישה עם המטפל. זה טוב לכם כזוג הורים, וזה טוב גם לילד! הוא זקוק לשניכם כצוות שמקבל את ההחלטות ביחד.
  • בקשו מהמטפל להכיר את חדר העבודה שבו מתקיימות הפגישות שלו עם ילדים, את הכלים והציוד שעומדים לרשותו, וכן - בקשו להציץ גם בתעודות ההסמכה שלו.
  • הכינו מראש רשימה של כל השאלות והנושאים שעולים וחשוב לכם לברר.
  • יש מטפלים (ואני ביניהם ☺) שנוהגים לשלוח שאלון להורים לפני פגישת ההכרות. מלאו את השאלון, ושילחו אותו למטפל לפני המועד שקבעתם לפגישה. המידע שתכתבו יעזור לכם ולמטפל להתמקד בשאלות היותר חשובות.
  • תארו את הילד באופן ענייני, ממוקד ומהימן: מה מאפיין אותו, מה הוא אוהב, במה הוא טוב, מה תחומי העניין שלו, במה הוא מתקשה, ממה הוא נמנע..
  • שתפו את המטפל במידע על טיפולים ואבחונים קודמים, כמו גם בהעדפות ובצרכים שלכם: באיזו תדירות חשוב לכם לקבל עדכון מהמטפל? האם תסכימו לחתום על ויתור סודיות שיאפשר לו להחליף מידע עם מטפלים אחרים? האם תרצו תמונת מצב ברורה ומהימנה על מצבו של הילד, ועל קצב ההתקדמות שלו – גם אם התיאור יכאיב לכם, או שמא תעדיפו לצמצם שיחות על תחומי הקושי?
  • נסו להבין את גישתו הטיפולית ואת תכנית ההתערבות שמציע המטפל: מה שלבי העבודה שלו עם הילד? באיזה תחומים הוא יטפל, ובאיזה לא? מה עמדתו לגבי קשר אישי עם ההורים, עם הצוות החינוכי ועם מטפלים אחרים?
  • הגדירו את יעדי הטיפול בצורה ברורה, קונקרטית, מציאותית ותואמת למצבו של ילדכם: מה אתם מצפים שיקרה במהלך הטיפול? לצורך הגדרת היעד באופן מאוזן ומציאותי, נסו לדמיין את הילד בטווח של עוד כשנה מהיום- עם עזרה מקצועית, לעומת מצבו בלי עזרה מקצועית. איזה שינוי ספציפי תרצו שיקרה?
  • הבהירו את חלוקת התפקידים ביניכם לבין המטפל, ובינו לבין הצוות החינוכי והמטפלים האחרים. כך לדוגמה, יש מטפלים ששולחים משימות במרווח הזמן שבין פגישה לפגישה, ויש המבקשים מההורים להימנע מלמלא תפקיד של מטפל, יש המעדיפים להיות בקשר ובתיאום מלא עם הצוות החינוכי ו/או עם מטפלים אחרים, ויש הנמנעים מכך.
  • סכמו את דפוסי התקשורת ואמצעי הקשר שלכם עם המטפל, לרבות קשר בדוא"ל, בטלפון, בווטצאפ או פנים אל פנים. יש מטפלים שנוהגים לקיים פגישת הורים אחת למספר שבועות בתשלום, ויש המסתייגים מכך. יש המקיימים פגישות להדרכת הורים במקביל לפגישות עם הילד.
  • במידה והגעתם למסקנה, שזה אכן המטפל שמתאים לילד ולכם, תאמו איתו יום ושעה קבועים למפגשים עם הילד, סכמו איתו את עלות הטיפול, אמצעי ותדירות התשלום.

איך ומה להגיד לילד?

התקדמנו. כבר בחרנו מטפל וגיבשנו איתו הסכם. איך מסבירים לילד? מה אומרים לו?

הגיע הזמן לדבר עם הילד בגלוי. שוחחו איתו כשהוא ערני, פנוי, רגוע וקשוב.

  • בגיל צעיר הציגו את הטיפול כחוג מהנה שהחלטתם לרשום אותו אליו. תנו לו דוגמאות לפעילויות בהן הוא יתנסה במסגרת ה"חוג".
  • ספרו לילד על יחסו החיובי של המטפל לילדים.
  • תארו לילד את מקום הטיפול ותכולתו. ציינו חפצים שלהערכתכם ימשכו ויעניינו אותו.
  • תנו לילד אשראי לבטא רגשות וחששות שונים בחופשיות. היו בטוחים בעצמכם, ונסו להרגיע את חששותיו מהבלתי ידוע. תנו לו הרגשה שהוא יכול לבטוח בכם, ולסמוך על שיקול הדעת שלכם - זה יעזור לו להסתגל ביתר קלות למטפל ולחדר הטיפול. הימנעו מלשתף אותו בחששות ובלבטים שאתם עצמכם חוויתם בשלבים הקודמים.
  • אפשרו לילד לשאול שאלות, ותנו לו תשובות אמינות וברורות שירגיעו את חששו. היו בטוחים בעצמכם. במקרה שאינכם יודעים את התשובה - זה לגמרי בסדר. הרשו לעצמכם גם לא לדעת. אמרו לילד שתנסו לברר ולחזור עם תשובה לשאלה שלו.
  • בשלב בו הילד מודע ומכיר בקשייו - הסבירו לו שההתערבות נועדה לתת לו כלים, ולסייע לו להתגבר על קשייו השונים.

האם בחרנו את המטפל הנכון?

אנחנו בטיפול. משקיעים זמן / כח / כסף, משתפים פעולה...

מרוצים? לא מרוצים? איך נדע? לפי מה נעריך את טיב השירות והעבודה של המטפל?

  • תאמו פגישת מעקב עם המטפל. בקשו שייתן לכם תמונת מצב עדכנית תוך השוואה למטרות שהגדרתם בתחילת התהליך. במה לדעתו הילד התקדם, במה הוא מתקשה, ומה עוד נחוץ לו? מה היעד הבא של המטפל? במה הוא מתכנן להתמקד?
  • המשיכו להקשיב לתחושות הבטן שלכם: מה אתם מרגישים במפגש עם המטפל? עד כמה אתם שבעי רצון מהתקשורת איתו? האם אתם בהרגשה שיש ביניכם שפה משותפת? האם אתם נהנים ונתרמים מהמפגש איתו?
  • האם הילד מתקדם? האם אתם בתחושה שהילד נמצא בתזוזה, חווה חוויות הצלחה, עובר תהליך של התפתחות ושינוי, או שמא מצבו נשאר כשהיה? מה לדעתכם היה מצבו של הילד – בלא ההתערבות הטיפולית? זו בעצם השורה התחתונה: האם ישנה הטבה בתפקודו של הילד בבית ובמסגרת החינוכית בהשוואה לעבר?
  • העריכו את טיב הקשר בין הילד לבין המטפל: האם הילד מרגיש קרוב ומושפע מהמטפל? האם יש לו "מרחב טיפולי מוגן" שמאפשר לו להרגיש בטוח, פתוח ומשוחרר במפגשים עם המטפל? מה מצב רוחו הכללי של הילד? שימו לב: לא אחת קורה שעצם ההתערבות הטיפולית מאלצת את הילד להכיר בקשייו, לגייס כוחות ולהתמודד איתם פנים מול פנים. נסו להבחין בין יחסו של הילד למטפל - לבין יחסו להתמודדות עם קשייו.
  • האם המטפל עושה כמיטב יכולתו כדי להפיק מהמפגש עם הילד את המירב, או שאתם בתחושה שהזמן "נמרח" ולא מנוצל כראוי? האם הוא מנסה לצמצם עלויות, ומתאמץ להשיג תוצאות בטווח זמן קצר ככל האפשר?
  • האם המטפל פנוי, נותן מעצמו, רגיש, קשוב ומתחשב בצרכים שלכם? האם הוא מקדיש זמן ומחשבה לכם ולילד, או שמא הוא עסוק בשל עומס לקוחות, אינו פנוי, נמנע מלחרוג מגבולות הזמן שסוכם, מתחמק מלהקשיב או לשתף אתכם?
  • האם המטפל פתוח ומקפיד על שקיפות, מתייעץ ומשתף אתכם גם בקשיים שהוא חווה עם הילד, או שמא הוא מציג תמונת מצב טובה מכפי שהיא במציאות?

שלב המסקנות: תובנות והפקת לקחים

סיום התהליך: האם אתם בהרגשה שהשגתם את מרבית היעדים שקבעתם?

אפשרות אחת: אינכם מרוצים. יש לכם תחושה כללית לא טובה, ואתם מרגישים תקועים:

  • נסו לדייק: ממה בדיוק אינכם מרוצים? איזו מטרה לא השגתם? מה לא עובד בשבילכם? ממה התאכזבתם?
  • סלחו לעצמכם: כולנו שוגים - אף שלעיתים קשה להודות בכך. הרבה פעמים אנחנו מאשימים אחרים או מרגישים אשמים, ושופטים את עצמנו בחומרה יתרה. זכרו שבנסיבות הקיימות עשיתם כמיטב יכולתכם. המשיכו הלאה!
  • קבעו טווח זמן: עד מתי תרשו לעצמכם להסתובב עם הרגשה כזו? הגדירו מועד ברור בו תקבלו החלטה ותממשו אותה.
  • הגדירו את היעד הבא: היו ערניים לגבי התובנות והלקחים שהפקתם, ויישמו אותם בהתערבות הטיפולית הבאה.

אפשרות שנייה: אתם שבעי רצון ובהרגשה ש"בחרנו נכון":

המטפל המקצועי תומך גם בכם כהורים. הוא עוזר לכם לקבל את הילד שלכם בלא תנאי, ונותן לכם כלים שעוזרים לכם לתמוך בילד בצורה מיטבית. הוא מעודד ונותן לכם כוחות לתמוך ולקדם את ילדכם.

והילד? הילד מתפתח ומשפר את תפקודו. הוא מבטא את הכישורים שלו, ולומד להתמודד עם קשייו. בסופו של דבר הוא מרוצה מעצמו.

אם הגעתם עד הלום - אז כנראה שאתם שולטים במצב ומשיגים את המטרות שלכם.

אתם מובילים את ילדכם, ותורמים להתפתחותו. יישר כח! ☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"למדנו לפרק פרויקטים גדולים למשימות קטנות, ואז זה לא מבהיל אותנו או את הילדים. כשהתחלנו להגיד הוראה קצרה ופשוטה דברים התחילו פתאום להסתדר".
גננת לילד
גננת לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.