יצירה חופשית עם צבעי ידיים, חימר, עיסת נייר, גזירה והדבקה

יצירה חופשית ומיומנויות יסוד בגיל הרך: הנחיות לעבודה עם צבעי ידיים, חימר ועיסת נייר, כיצד להקנות ולשכלל את מיומנות הגזירה וההדבקה:

הנחיות להקנייה ותרגול גזירה בבית ובגן הילדים:

  • הקפידו על מספריים טובות, נוחות ובטיחותיות.
  • לילדים עם דומיננטיות שמאלית חשוב להציע מספריים שמאליות.
  • הגזירה מנייר עיתון פשוט קשה ומייגעת – בפרט לילדים צעירים. לכן, חשוב להציע תמונות מעיתון צבעוני מנייר משובח ו/או מבריסטולים עבים.
  • ניתן לגזור בישיבה מסביב לשולחן או בישיבה על הארץ .
  • מומלץ להניח פח או מיכל לפסולת קרוב לפינת הגזירה - לאיסוף השאריות.
  • עודדו אוריינות: לפני גזירה מעיתון צבעוני מומלץ לעודד דפדוף ועיון בעיתון, לבחור תמונה באופן חופשי, לתלוש את הדף שנבחר, ורק אחר כך לגזור ממנו את התמונה המועדפת.
  • מומלץ לרכז את התמונות שהילד גזר במעטפת נייר שאותה יש להכין עם הילד למטרה זו, או להדביק על גיליון נייר, ולקשט את הרקע בחומרי יצירה נוספים.
  • לילדים מתקשים מומלץ לתחום את התמונה בעזרת טוש בולט, ולבקש מהילד לגזור על הקווים שצוירו בטוש.
  • לילדים שאינם שולטים בטכניקת הגזירה מומלץ להציע גזירת רצועות - "נחשים" של בצק, פלסטלינה וקרטון תוך תיאור מילולי של הפעולה הנדרשת על מנת לתפעל את המספריים ברצף קבוע: לפתוח ולסגור, לפתוח ולסגור...
  • באתר מ.ש.ל ניתן לרכוש מספריים מיוחדות עם טווח פתיחה משתנה, וכן מספריים עם 4 חורים – שני חורים לילד ושני חורים למבוגר.

הנחיות להקניה ותרגול הדבקה חופשית דו - ממדית על דף:

  • בין אם מדובר ביצירה חופשית או במשימות מכוונות חשוב לפתח את יכולת התכנון ולהקנות לילד רצף נכון ויעיל של שלבי העבודה הכוללים זיהוי ושיום החומרים, קביעת מטרה / נושא ה"תמונה", בחירת החומרים, הנחת החומרים על מרחב הדף תוך ניצול השטח ומבלי לחרוג מגבולות הדף, מריחת דבק על כל חלק בנפרד (ילדים רבים נוטים לפרק את התכנית שהכינו) וייבוש העבודה.
  • יש להקנות לילד את טכניקת ההדבקה, להדגים ולסייע לו במריחת כמות הדבק הנחוצה, אופן המריחה, הצמדת החומר, הצורך בייבוש, וכדומה. הרגלי עבודה נכונים יקלו על הילד, יעזרו לו לפתח דמיון ויצירתיות, ובמקביל יקדמו את יכולתו לתכנן וליישם את הרעיונות בצורה מיטבית.
  • חומרי ההדבקה צריכים להיות מגרים וקלים להדבקה. חומר שאינו נדבק בקלות גורם להרבה תסכול, ועלול להרתיע את הילד מהתנסות חופשית בהדבקה בעתיד.
  • את החומרים יש להגיש ממוינים, כל חומר בסלסלה נפרדת. אין צורך להעמיס בחומרים, אך רצוי לאפשר גישה לחומרים אחרים - שאינם על השולחן.
  • מומלץ לעודד הדבקה על דפים בצורות, בגדלים, בצבעים ובמרקמים שונים על מנת לפתח מוטיבציה, סקרנות ויצירתיות.
  • לילדים עם רגישות גבוהה למגע עם חומרים מלכלכים ניתן להגיש את הדבק בבקבוקי דבק אישי (דבק פלסטי) או בקופסה נוחה - עם מכחולים קטנים.
  • רצוי להניח על השולחן מטליות לחות או ספוג לח - לניקוי ידיים במהלך העבודה.
  • את עבודת ההדבקה היבשה אפשר להמשיך ולקשט בצבעים, בטושים ובצבעי גואש.

הנחיות לעבודה עם צבעי ידיים:

  • אפשרות אחת: הילד משחק עם הצבע ישירות על השולחן. כשגומר לשחק בצבע מבקשים אותו לצייר באצבע אחת ציור על השולחן על פי בחירתו. כשהציור מוכן מניחים גיליון נייר עבה וגדול על הציור, מהדקים ומטביעים את היצירה על הדף.
  • אפשרות שנייה: להצמיד לשולחן גיליון נייר עבה וגדול בעזרת נייר דבק, למתוח את הנייר עם מטלית לחה, ולצקת עליו 4 – 3 כפות של צבע ידיים. הילד משחק ומצייר עם הצבע על הדף.
  • מומלץ לאפשר בחירה של 2 צבעים בלבד מתוך 3 צבעי היסוד (אדום כחול וצהוב), ולעודד השערות לגבי הצבע שיתקבל מהערבוב.
  • חשוב להכין בהישג יד (קרוב לשולחן העבודה) דלי עם מים לשטיפת ידיים ראשונית בסיום העבודה + מטלית לניגוב השולחן.
  • בקיץ אפשר להשאיר את הילד בבגד ים, ולצייר עם צבעי הידיים בעזרת הרגליים (זהירות מפני החלקה!).

הנחיות לעבודה עם חימר:

  • העבודה עם חמר מהווה כלי השלכה ואמצעי לשחרור, הבעה, פורקן ויצירתיות. יש לאפשר לילד לדפוק בחמר, לצבוט אותו, לקרוץ בו צורות, לכייר באופן חופשי, וכ"ו.
  • ניתן לעבוד עם החימר באופן חופשי ישירות על השולחן או על מטלית לחה.
  • אפשר להוסיף לשולחן החמר אביזרים שונים - כגון: שבלונות בהן משתמשים לאפיה, עפרון לחריטה, קיסמים מעץ, גפרורים, סכינים ומזלגות מפלסטיק ועוד.
  • מומלץ לקבוע מקום קבוע לייבוש העבודות.
  • יש לשנן ולהזכיר את החוקים בכל פעם שמגישים את החימר: עבודה רק על השולחן, עבודה עם סינר, הפשלת שרוולים, שטיפת הידיים בסיום העבודה, וכ"ו.
  • בסיום העבודה מומלץ ללוש את החימר לכדורים - בגודל של כדור טניס, לקרוץ עם האצבע חור במרכז הכדור, ולעטוף כל כדור בנפרד עם מטלית לחה. את כל הכדורים מניחים בקערה מכוסה במגבת לחה, במקום קריר ומוצל. יש להרטיב את המגבת אחת למספר ימים על מנת שהחימר יהיה זמין לעבודה בכל עת.
  • מומלץ להשתמש בשפכטל + מטלית רטובה מאד לניקוי משטח העבודה.

איך מכינים עיסת נייר? הנה מתכון קל ומהיר להכנת עיסת נייר:

  • להשרות כשעה כמות נדיבה של נייר גרוס בקערה גדולה מלאה במים. ניתן להחליף את הנייר הגרוס בבדים, בנייר עיתון או בחוטי צמר.
  • בזמן שהנייר מושרה לערבב היטב בקערה נפרדת כשתי כוסות מים חמימים יחד עם חצי כוס קמח רגיל. להקפיד שלא ייווצרו גושים.
  • להוסיף לתערובת הקמח 1/2 כוס דבק פלסטיק ולערבב היטב.
  • לסחוט היטב את הנייר המושרה.
  • לפורר ולהפריד את הרצועות זו מזו.
  • להוסיף את הנייר המפורר אל עיסת הקמח. וזהו: העיסה מוכנה.
  • מומלץ לעודד התנסות דו - ממדית על משטח עבה כמו קרטון קשיח או בריסטול.
  • זהירות: הנחת גושים גדולים של עיסה על משטח העבודה מאריכה את זמן הייבוש, הגם שגושים גדולים מדי בעונת החורף עלולים להעלות עובש, ולהפיץ ריח רע בשל הלחות המצטברת בין פיסות הנייר.

ומה עם רוצים עיסה צבעונית?

  • מערבבים בקערה כף גדושה בצבע גואש עם 2 כפות מים. אל תוך קערת הצבע מוסיפים את עיסת הנייר שהכנו על פי ההוראות, ומערבבים היטב. מחלקים את עיסת הנייר על פי מספר הצבעים שרוצים כך שבכל קערה מתקבל צבע עיסה שונה.

וכן - גם חול קינטי אפשר להכין לבד ובעלות נמוכה. איך? הנה המתכון:

מתכון להכנת חול קינטי:

חומרים:

  • 6 כוסות חול נקי - אפשר לסנן חול מארגז החול
  • 3 כוסות קורנפלור
  • 2 כוסות מים
  • 2 כפיות סבון כלים

אופן הכנה: לערבב את כל החומרים יחד.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"אנו הגענו אל כרמית אלון בעקבות המלצות חמות. ביקשנו לקדם את בתנו לקראת המעבר לכיתה א. במסגרת כישוריה של כרמית גם בהוראה מתקנת היא חיזקה ושיפרה את יכולותיה וביצועיה של בתנו (גם בתחום החברתי), תוך מתן הקשבה אדיבות ויכולת הכלה גבוהה מאד. בתנו ציפתה מאד לשיעורים עמה. אנו ממליצים לקבל את הסיוע התמיכה הצמודה מכרמית. אצלנו זה נשא פרי והיא נמצאת ברשימת המומלצים שלנו. משפחת עמית". (דירוג: 5 מתוך 5).
משפחת עמית
משפחת עמית

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.