מערך היחסים בין צוות הגן לבין ההורים

מה כדאי לעשות על מנת לטפח יחסים טובים בין הצוות החינוכי לבין ההורים? איזה מידע חשוב לתת להורים בתחילת השנה? טיפים לתקשורת מקרבת בין הצוות להורים

מתחילים את שנת הלימודים ברגל ימין:

שנה חדשה מתחילה בהתרגשות לקראת הבאות: תקוות, צפיות ומשאלות לצד תהיות, חששות, דאגות ושאלות. כל שנת לימודים מעניקה לעוסקים במלאכת החינוך הזדמנות להתחיל הכל מהתחלה, לפתוח דף נקי, ולנסות מחדש: לרענן ציוד ושוב לעצב את המרחב, להחליף תכנים ולשכלל כישורים, לאמץ אתגרים וליישם לקחים, וכמובן - לטפח מערכות יחסים עם ילדים, הורים ולעיתים גם עם אנשי צוות חדשים.

המפגש הראשון בין צוות הגן לבין ההורים מעורר קשת רחבה של רגשות בקרב שני הצדדים. במקרים רבים האקלים החינוכי, האווירה, סגנון קבלת ההחלטות, חלוקת התפקידים ודפוסי התקשורת שננהיג במפגש הראשון ישפיעו על יחסי הגומלין ההדדיים במהלך כל שנת הלימודים. זה נכון לגבי גננת שעוסקת בחינוך הרגיל, ונכון שבעתיים לגננת הטיפולית בחינוך המיוחד.

במפגשי הגננות שאני נוהגת לקיים לפני תחילת שנת הלימודים ("גננות פותחות שנה עם חיוך"), גננות רבות טרודות בעיצוב וארגון הגן, בהכנת עזרי המחשה, בתכנים הלימודיים ועוד. בה בעת, במקרים רבים ניכר פער בין האופן בו הגננות מדמיינות את צפיות ההורים לבין צפיות ההורים בפועל. כך למשל, רבות מן הגננות חוששות שמא ההורים יבדקו את הוותק או את הרקע והניסיון המעשי שלהן, בעוד שלמעשה, מרבית ההורים טרודים בשאלות הרבה יותר ראשוניות ופשוטות. הם רוצים לדעת מתי, אם בכלל, יתקיימו מפגשי הכרות, מה הן שעות הלימודים בגן, האם נדרשת נוכחות הורים בימים הראשונים, האם צריך לשלוח אוכל, והאם מותר לילד להגיע עם חפץ מעבר..

אז מה כדאי לעשות?

תנו להורים מידע מעשי לפני פתיחת שנת הלימודים:

מידע ענייני עשוי לתת פתרון מעשי למצבים שונים, ובה בעת, הוא מקנה תחושת ביטחון שהצוות החינוכי מודע לצרכים שלי, וש"יש לי על מי לסמוך".

גננות רבות נוטות למסור מידע בסיסי רק באסיפת ההורים אותה הן מקיימות ימים אחדים לאחר פתיחת שנת הלימודים. לא פעם גננות אלה גם כועסות על הורים ש"מנדנדים", ומתקשות להבין שבסך הכל ההורים רוצים תשובות לשאלות שמעסיקות אותם.

הניסיון מלמד שמידע חלקי מעורר אצל ההורים לחץ ואי שקט מיותרים: אם לא קיימנו אסיפה לפני תחילת השנה - יש למצוא דרכים אחרות בהן אפשר לתת להורים תשובות לשאלות שמעסיקות אותם.

  • מומלץ להכין ולחלק מראש דף קשר עם כתובות, טלפונים ודוא"ל של הגן, חברי הצוות, הילדים וההורים.
  • מומלץ למסור להורים דף מידע המסכם את נוהלי הגן. דף עם מידע ברור יכול לפזר את העמימות, לסייע בזכירת הנהלים לאורך השנה, ולחסוך זמן יקר באסיפת ההורים.

איזה מידע מומלץ למסור להורים לפני פתיחת שנת הלימודים?

  • השמות, התפקיד, ימי הנוכחות והימים החופשיים של אנשי הצוות, פרטי ההתקשרות עם מנהלת הגן.
  • נהלי הגן בימים הראשונים לפתיחת שנה"ל: שעות פעילות, נוכחות הורים, חפצי מעבר, ציוד נדרש, וכ"ו.
  • שעות הקבלה ופיזור הילדים בימי א – ה ובימי ששי.
  • סדרי הסעות, שם החברה ופרטי מלווה (במידה ויש).
  • תיאור כללי של סדר היום בגן.
  • הנחיות לביגוד נוח, ארוחה לפני היציאה מהבית, והתפריט שרצוי לשלוח לארוחות בגן
  • מידע על דרכי תקשורת והעברת אינפורמציה על הנעשה בגן: לוח הורים, הודעות בכתב, דוא"ל, צילום הילדים, שיחות אישיות בין ההורים לבין הגננת.
  • נוהל היעדרות ילדים מפאת מחלה.
  • נוהל שביתת סייעות.
  • נוהל קבלת שבת בגן
  • נוהל חגיגות ימי הולדת.
  • תכנית סל תרבות.
  • בקשות מיוחדות: בגדי החלפה, השאלת ספרים, ממתקים וחטיפים, משחקים ופסודת שאינם בשימוש, ביקורי הורים בגן..

חלוקת תפקידים: ועד הורים וצוותי הורים

הגדרת צפיות וחלוקת תפקידים בין צוות הגן לבין ההורים מאפשרים תכנון והיערכות מראש של ההורים וצוות הגן כאחד.

מומלץ לחלק את ההורים למספר צוותי עבודה, כך שכל צוות יוכל להיערך מראש, לקבל החלטות, ולהיות אחראי על ההכנות לקראת חג או אירוע אחד במהלך השנה. צוותים אלה עשויים להקל על וועד ההורים, ולעודד מעורבות פעילה של כל הורי הגן.

מומלץ לאפשר לכל הורה להתנדב לצוות המועדף מבחינתו, ולאפשר הוספה של צוותים ו/או פעילויות נוספות בתוך הצוותים הקיימים.

דוגמאות לחלוקת ההורים לצוותים:

  • ועד הורים: צוות המקשר בין ההורים לבין הגננת והרשויות האחרות: אחראי לרכז מידע, פניות ובקשות בשם כל ההורים, ולהעבירם לרשות ו/או לגופים אחרים. ברשויות רבות פועל ועד הורים מרכזי שמייצג את ההורים במסגרות החינוך השונות. מומלץ למנות נציג גם לוועד ההורים המרכזי.
  • גזברים: 3 – 2 הורים שיהיו אחראים על פתיחת חשבון בנק וניהול תקציב הורים: גביית כספים, תשלום למפעילים השונים, הצגות, תל"ן, כיבוד לאירועים, וכ"ו (במקרים רבים נציגי וועד ההורים משמשים גם כגזברים).
  • צוות טיולים: אחראי יחד עם הגננת על תכנון טיולים ופעילויות מחוץ לגן.
  • צוות חצר וגינה: אחראי על עזרה בהקמה ותחזוקת הגינה, טיפול בחצר ובארגז החול.
  • צוות היערכות לקראת שביתה: אחראי על גיוס ושיבוץ הורים לעבודה בגן במידה ותפרוץ שביתה - בעיקר שביתת סייעות.
  • צוותי פעולה לחגיגות ואירועים: צוות חגי תשרי (תאום ביקור בבית הכנסת, מפגש עם תוקע בשופר, בניית סוכה, וכ"ו), צוות חנוכה (רכישת שי חנוכה לילדים, סיוע בפעילות לקראת החג בגן), צוות ט"ו בשבט (ארגון סדר ט"ו בשבט, רכישת עציצים / פירות יבשים לילדי הגן, שתילת שתילים..), במידת הצורך - צוותים ליום המשפחה, פורים, פסח, יום עצמאות, ל"ג בעומר ושבועות, צוות סוף שנה (שותף לכל הקשור באירועים ובפעילויות לציון סיום שנת הלימודים בגן).

בברכת שנת לימודים פורייה ומהנה ☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"בהדרכה למדתי שאני מערבבת בין הרגשות והצרכים שלי לבין הצרכים והרגשות של הבת שלי. היום אני מאד נזהרת לא להשליך עליה את מה שאני מרגישה, אלא דבר ראשון לשאול אותה. זה גרם ליחסים הרבה יותר טובים ביני לבינה, ונותן לה להרגיש שאני מכבדת אותה".
הורה לילד
הורה לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.