אסיפת הורים ראשונה בגן: איך עוברים את זה בשלום?

אסיפת הורים ראשונה בגן הילדים: מה מטרות המפגש בין הצוות החינוכי לבין ההורים בתחילת השנה? מה נעשה באסיפה ולאיזה נושאים חשוב שנתייחס?

סדר הנושאים לאסיפת הורים ראשונה בגן הילדים:

טיפוח היחסים והתקשורת עם ההורים משפיע על העשייה החינוכית, ומהווה חלק משמעותי מההיערכות לפתיחת שנת הלימודים בגן ובבית הספר.

המפגש הראשון בין צוות הגן לבין ההורים מעורר קשת רחבה של רגשות בקרב שני הצדדים. במקרים רבים האקלים החינוכי, האווירה, סגנון קבלת ההחלטות, חלוקת התפקידים ודפוסי התקשורת שננהיג במפגש הראשון - ישפיעו על האווירה ועל יחסי הגומלין ההדדיים במהלך כל שנת הלימודים.

אז מה עושים באסיפת הורים ראשונה?

פתיחה: הכרות וחימום האווירה

  • צורת ישיבה: במעגל או בצורת ח כך שכל הנוכחים יוכלו ליצור קשר עין ביניהם.
  • משחק הכרות וחימום שנועד להפיג את המתח, ולאפשר לכל הורה ואיש צוות להציג את עצמו. בשלב זה מומלץ להימנע מלענות לשאלות שבמילא יקבלו מענה בהמשך המפגש, אלא להקצות זמן לשאלות – בסיום המפגש!

בגני חינוך מיוחד - חשוב שהגננת הטיפולית, הסייעות, פסיכולוגית הגן והצוות הפרא - רפואי יבהירו את תחום ההתמחות שלהם, ואת התפקיד שהם ממלאים בגן.

  • בסיום שלב זה מומלץ לאפשר הפסקה עם כיבוד קל ודברי תודה לאחראים על הכיבוד.

מידע, שיתוף ותיאום ציפיות:

  • הקראת לקט היגדים ופנינים מדברי הילדים – על היחסים והאווירה בגן.
  • מי אני? - תיאור קצר של החזון והגישה החינוכית שמנחה את הגננת.
  • תיאור קצר על חתך הילדים בקבוצה: גילאים, בנים לעומת בנות, מקום מגורים.
  • תכנית לימודים קבוצתית ותיאור סדר היום בגן (בגני החינוך המיוחד מומלץ להזכיר גם פעילויות ותכנים שחופפים לאלה הנהוגים בגן הרגיל!).
  • בד בבד עם תיאור סדר היום כדאי לבקש בגדי החלפה, בגדים נוחים לעבודה, אשראי להתלכלך, תפריט ארוחת בקר, הימנעות מהבאת חטיפים, ממתקים, מעדנים.., המלצה להקפיד על שעות שינה סדירות, צמצום ו/או צפייה מבוקרת בשידורי טלוויזיה.
  • בגן הטיפולי ובגני חינוך מיוחד מומלץ להוסיף הסבר קצר על תכנית הלימודים האישית (תל"א): הליך ההערכה, הליך הגיבוש של מטרות התל"א, מועד ההגשה ונוהל זימון הורים למפגשים אישיים.
  • נהלים: יידוע צוות הגן אודות היעדרות של הילד, מחלה, מצבים חריגים, שינויים, אישורי מחלה, וכ"ו.
  • שיתוף במידע ודיווח לצוות הגן אודות קשר בעבר ובהווה עם מטפלים מקצועיים, אבחונים, רגישויות, תרופות ומחלות ידועות.
  • נוהל שיחות עם הורים במהלך שעות העבודה בגן - לרבות שיחות טלפוניות לגן, נוהל ייעוץ ומתן מידע אישי על הילד,
  • נוהל צילום הילדים בגן, אישור ההורים לצלם ו/או לשלוח תמונות להורים.
  • נוהל ימי הולדת: עם או בלי הורים? כמה אורחים יכולים להשתתף? איזה מתנות? מה הכיבוד? כמה זמן צריך כדי לתאם מועד? לכמה ילדים חוגגים בכל פעם?, וכ"ו.
  • הסבר קצר על תכנית סל תרבות או תל"ן במידה ויש.
  • תרומות לגן: צילום דפי עבודה, פסודת וחומרי יצירה שונים, משחקים שאינם בשימוש, אופניים, קרוניות, בובות..
  • זמן לשאלות ובקשות שטרם קבלו מענה (חשוב לציין לאיזה בקשות הגננת יכולה להיענות ולאיזה בקשות לא תוכל להיענות ומדוע).
  • בחירת ועד הורים + החלטה על תקציב לקופת גן (מומלץ לפרט מה ייעשה בתקציב ולהחתים את ההורים על הסכמה לתרום סכום X לרווחת הילדים בגן).
  • חלוקת דף קשר בד בבד עם עידוד שיתוף פעולה בין ההורים לצוות הגן, ועידוד מפגשים בין הילדים לאחר שעות הלימודים בגן לצורך הגיבוש הקבוצתי.

סגירה וסיום: קטע קריאה

"ילדים לומדים מתוך אורח חייהם" (מחבר לא ידוע)

ילד החי באווירת לעג - לומד להיות חרד,
ילד החי באווירת ביקורת - לומד לגנות,
ילד החי באווירת חוסר אימון - לומד להיות נוכל,
ילד החי באווירת שנאה - לומד להיות עוין.
ילד המוקף חיבה - לומד לאהוב,
ילד הזוכה לעידוד - רוכש ביטחון עצמי,
ילד החי באווירה של אמת - לומד צדק,
ילד המקבל הערכה - לומד להעריך ולהוקיר,
ילד החי בשיתוף עם אחרים - לומד להתחשב ברגשות הזולת,
ילד המקבל ידע - קונה חכמה,
ילד החי באווירת סובלנות - לומד להיות סובלני,
ילד החי באושר - ימצא אהבה ויופי!

בברכת שנת לימודים פורייה ומהנה ☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"לפני שבאתי אליך היו לי כל הזמן רגשי אשמה, וגם הייתי מאד ביקורתית כלפי עצמי. איתך למדתי לוותר ולסלוח גם לעצמי. התחלתי להבין שאני לא יכולה להיות מושלמת, ושמותר לי לעשות שגיאות לפעמים. זה החלק שהכי קשה לי בינתיים, ואני צריכה לעבוד עליו עוד".
הורה לילד
הורה לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.